TVT – lukuvuosi 2014-2015

Aikuislukion opettajien lukuvuosi 2014-2015 tieto- ja viestintätekniikan näkökulmasta piti sisällään monia eri elementtejä. Johtoajatuksina kulkivat tänäkin lukuvuonna vertaistuen kehittäminen ja vertaisilta oppiminen, opettajakuntatyöskentelyn monipuolinen sähköistyminen, tvt:n hyödyntäminen erilaisin välinein yhteisiä asioita työstettäessä.

Continue reading

Leave a Comment

Filed under Yleinen

LibreOffice taulukkolaskentaan

Monissa reaaliaineissa haetaan, tuotetaan ja analysoidaan tilastodataa opiskelijoiden kanssa. LibreOfficen taulukkolaskentaohjelmalla saa tarvittavia kaavioita tehtyö myös helposti.

Maantieteen opettajille suunnattu Osaava Satakunnan ja LEON100-hankkeen yhteistyönä toteutettu koulutus pidettiin Porissa 3.2.2015. Muidenkin reaaliaineiden opettajien kannattaa tutustua tuon koulutuksen materiaaleihin. Sopiipa tämä vinkiksi myös matematiikan opettajille tilastolaskennan osuudeksi.

http://leonsata.fi/?p=203

Leave a Comment

Filed under TVT-vinkit, Yleinen

Abitti on myös Porin aikuislukiossa!

Abitti  (www.abitti.fi) on Ylioppilastutkintolautakunnan luoma kurssikoejärjestelmä, jonka avulla koulut voivat harjoitella sähköisen ylioppilastutkinnon kokeeseen liittyviä asioita. Sähköiset kokeet ovat Porin aikuislukiossa olleet käytäntöinä jo pidemmän aikaa ja siinä mielessä valmius meillä on uudenkin järjestelmän käyttöönottoon hyvät. Tämä ensimmäinen julkaistu versio kurssikoejärjestelmästä pitää sisällään vain sellaiset mahdollisuudet, että koekysymys pitää sisällään tekstiä ja että koe vastaus voi sisältää vain tekstiä. Digabi-tiimi tekee kuitenkin jatkuvaa kehitystyötä ja seuraamme jatkuvasti uusien päivitysten ilmaantumisia. Liikkeelle on kuitenkin jo lähdetty!

Continue reading

Leave a Comment

Filed under Sähköinen koe

Opettajakuntatyöskentelyä 16.1.2015

Opettajien henkilökohtaiset laitteet ovat muuttaneet opettajakokousten työskentelyä ja mahdollistavat erilaisten metataitojen opiskelun opettajainkokoustenkin lomassa. Tänään 16.1.2015 opettajat pohtivat työhyvinvoinnin määrittelyä ja opiskelivat sen ohessa tiedonhaun taitoa.

WP_20150116_001

Alkajaisiksi opettajakunta lähti pohtimaan työhyvinvointia lehtori Ulla Suontaustan johdolla.

Ensimmäiseksi opettajat määrittelivät sanan työhyvinvointi. Tämän opettajat tekivät vastaamalla Wilma-kyselyyn. Vastaamisen jälkeen opettajat saivat tehtäväkseen etsiä tietoa työhyvinvoinnista käyttäen eri hakukoneita, eri hakusanoilla.

Tiedonhaun jälkeen opettajat määrittelivät työhyvinvoinnin uudestaan. Määrittelyn uudelleen kirjoittamisen jälkeen keskustelimme hieman lähteistä, parityöskentelystä ja määrittelyn täsmentymisestä.

Tämän jälkeen avasimme yhteisen dokumentin, jossa kävimme läpi seuraavia kysymyksiä:

  • käytetyt hakusanat
  • lähteiden luotettavuus
  • miten oma määrittely muutui/täydentyi
  • parityöskentelyn hyvin puolia

Lopuksi teimme yhteisen käsitekartan text2mindmap verkkotyökalulla.

Leave a Comment

Filed under Yleinen

Arvioinnin työkaluista Excel ja Wilma

Opiskelijoiden työskentelyn sähköistyessä myös opettajan kannattaa siirtyä arviointien kirjaamisessa sähköisiin työkaluihin. Pilvipalvelut helpottavat eri paikoissa tehtävää arviointia. Mobiililaitteet helpottavat oppituntien aikaista arviointia. Näihin on olemassa erilaisia sovelluksia ja toisaalta Wilman käyttötalu mobiililaitteella helpottaa nopeaa kirjaamista oppitunnin aikana.

Usein vähälle käytölle jää toimisto-ohjelmista taulukkolaskenta ohjelma, jonka avulla opettajan on helppo pitää kirjaa erilaisista arviointiin vaikuttavista osa-alueista. Tässä yksi esimerkki, miten opettaja voi hyödyntää taulukkolaskentaohjemaa arvioinnin kirjaamisessa: http://bit.ly/1BOXFen Tästä linkistä aukeaa Excel-tiedosto, joka on vain lukutilassa. Jos haluat muuttaa sen asetuksia, niin tallenna se ensin omalle koneellesi.

Wilman toimintoihin kannattaa myös tutustua. Porin aikuislukiossa opettajat pitivät vertaistukitapaamisen 8.12.2014, jossa käytiin läpi näitä ominaisuuksia. Tässä pikavihjeitä tuon käyttämiseen. Pikkumuistiinpanot Wilman koetoimintoa varten

 

Leave a Comment

Filed under TVT-vinkit, Yleinen

Sähköiset kokeet ENA1 ja ENA6-kursseilla

Toisen jakson lopussa päätin pitää sähköiset kokeet  Moodle -tenttinä sekä ENA2 – että ENA6 -kursseilla. Kyseessä oli koeviikoton jakso ja olin pitänyt jo  kurssin aikana useampia pienempiä testejä. Näiden testien avulla olin siis  testannut sanaston hallinnan, joten sähköisessä kokeessa testasin ainoastaan kieliopin osaamista.

Olin kirjannut sähköisen kokeen kurssiohjelmaan ja pyytänyt mahdollisimman monen opiskelijan tuomaan oman kannettavan laitteensa kokeeseen, jonka siis teimme oppitunneilla joko opiskelijan omalla kannettavalla laitteella tai koulun läppäreillä. Ja onneksi moni opiskelija toi omat läppärinsä (yksi opiskelija teki kokeen omalla tabletillaan) , sillä ne toimivat moitteettomasti kokeen ajan. Sen sijaan koulun läppäreitä käyttävillä oli ongelmia koneiden jatkuvasti jumittaessa. Muutaman opiskelijan kanssa jouduimme sammuttamaan ja käynnistämään koneet useaan kertaan, mikä oli todella harmillista. Opiskelijoiden rauhallinen suhtautuminen ongelmiin hämmästytti.Olin kuitenkin ilmeisesti alitajuisesti ennakoinut ongelmia, sillä onneksi olin tehnyt kohtuullisen mittaisen kokeen. Näin kaikki saivat kokeensa tehtyä määräajassa koneiden jumittamisesta huolimatta. Lisäksi digitutor oli arvokkaana apuna kokeiden ajan. Yksin olisi ollut melko hikistä hommaa juosta auttamassa opiskelijoita laiteongelmissa.

Kokeet siis saatiin onnellisesti päätökseen ja kokeiden korjaus sujui näppärästi. Moodelen tentti myös laski opiskelijoille kokeen arvosanan, jolloin vältyin kokeen osioiden pisteiden siirrolta exel-taulukkoon. Ei tarvinnut myöskään näpytellä pisteitä laskimeen. Koe- ja kurssiarvosanan välitin opiskelijoille Moodle-viestinä.

Kyseisessä kokeessa siis toimi paremmin periaate ’bring your own device’ ja toivottavaa on, että opiskelijat innostuvat useammin kantamaan omia laitteita mukanaan. Myös uudet koululle hankitut laitteet tulevat varmasti helpottamaan TVT:n hyödyntämistä opetuksessa.

Leave a Comment

Filed under Yleinen

Flipped classroomia kokeilemassa ENA2 kurssilla

Kuulin Flipped classroomista ensimmäisen kerran ollessani lukioiden yhteisessä VESO:ssa Raumalla. Sen ideana on, että tavallisesti oppitunnin aikana, usein opettajajohtoisesti tehtävät, tekstien kuuntelut, alleviivaukset ja kieliopin opettaminen tehdäänkin itsenäisesti kotona verkon avustuksella. Kiinnostuin asiasta, koska olin juuri suunnittelemassa uutta englannin toisen pakollisen kurssin ohjelmaa. Kurssin aiheena on viestintä ja vapaa-aika ja kurssimateriaalissa on paljon mukavia aiheita ryhmätöille ja puheen harjoittamiselle. Minua oli jatkuvasti harmittanut näiden tehtävien jääminen vähälle huomiolle, koska tekstit ja kielioppi veivät tunneista lähes kaiken ajan. Niinpä tartuin heti mahdollisuuteen tehdä tuntien aikana muutakin kuin pakolliset kuviot.
Päätin käyttää alustana blogit.cedunet.fi:tä, koska olin jo aiemmin tehnyt muutamille kurseille lisämateriaalia sinne ja ymmärrän parhaiten, miten se toimii. Jokaiselle tekstille loin oman sivun, johon linkitin oppikirjan verkkomateriaalin, jotta opiskelijat saattoivat sitä kautta kuunnella tekstin. Tekstin raivaus suoritettiin niin, että tein tekstin keskeisistä asioista äänitiedoston MP3 muodossa omalla kannettavallani. Sitten seurasikin ongelmia, sillä äänitiedostot olivat liian suuria. Ongelma ratkesi kuitenkin nopeasti digi-tutorimme soitettua Arimolle, joka muutti asetuksia niin, että äänitiedostojeni liittäminen oli mahdollista. Kahden tekstin kohdalla äänitiedostoista oli jäänyt jostain syystä muutama kohta pois, jotka sitten lisäsin kirjallisina kyseiselle sivulle.
Kielioppiesitykset liitin blogiin PDF-tiedostoina.
Opiskelijoilleni tämä oli ensimmäinen kerta, kun he tekivät suuren osan kurssista itsenäisemmin verkon avulla.Varmistaakseni, että he todella kävivät kappaleet ja alleviivaukset läpi, opiskelijoiden tuli kirjoittaa kommentteihin vähintään neljä omaa lausetta kunkin kappaleen sanoista. Opiskelijoiden täytyi myös kirjoittaa blogiin artikkeli henkilöstä, joka oli vaikuttanut heidän elämäänsä suuresti, tai jota he muuten ihailivat.Kummankin tehtävän tarkastaminen oli helppoa, koska saatoin lukea ja kommentoida niitä, kun oli hyvä hetki istua koneen ääreen. Säästyimme, sekä minä että opiskelijat, edestakaiselta papereiden kantamiselta. Uskon,että opiskelijat saivat palautteen työstään nopeammin tällä tavalla.
Alussa osalle opiskelijoita oli vaikeaa kirjautua blogiin, yksi opiskelija ei onnistunut siinä ollenkaan. Ne, jotka pääsivät kirjautumaan ja käyttämään blogia hyväkseen olivat kurssipalautteen mukaan hyvin tyytyväisiä. Monet pyysivät, että tehtäisiin näin useammallakin kurssilla. Suurin osa piti siitä, että ehdimme tehdä ryhmätöitä ja erityisesti puheharjoituksia tunnilla. Tietysti myös se, että testejä tai kokeita ei tällä kurssilla ollut niin useita miellytti opiskelijoita vaan he saivat osoittaa osaamisensa blogin kautta.
Pidin myös itse tästä tavasta viedä kurssi läpi. Alku oli tietenkin työlästä koska tämä oli ensimmäinen kerta, kun laadin kurssin verkkoon. Nyt se on tehty. Kun pohja on luotu, sitä voi aina parannella. Suosittelen.

Leave a Comment

Filed under Yleinen

Sähköinen koe yhteiskuntaopissa

Kokeilin sähköistä koetta Euroopan unionia käsittelevällä kurssilla (YH4). Kurssiin kuului jo perinteisellä tavalla toteutettu välikoe ja moodle-alustalle tehty laajahko esitelmä. Pieni ryhmä kaksoistutkinto-opiskelijoita (11), jotka olivat tehneet jo monenlaisia sähköisiä tehtäviä, laski kynnystä kokeiluun.

Kokeen toteutus:

  • moodle tentti: aikarajattu testi, jossa oikein/väärin, täydennä, monivalinta-tehtäviä, muutama pikkukysymys, yksi esseetehtävä (tekstidokumenttitehtävä tai vaihtoehtoisesti kuvion tulkintaan liittyvä tehtävä)
  • avoin verkko
  • kansalaisopiston tiloissa talon miniläppäreillä

Murphyn lakia, mutta myös joitain onnistumisenkin elämyksiä:

  • Pieni ryhmäkään ei pelasta, jos pikkuisen ennen kokeen alkua vain kolme konetta  oli toiminnassa. Valmistauduin Piisin Sarin ystävällisellä avulla huolellisesti jo hyvissä ajoin, mutta lopputulos oli näkymä 7 % päivityksistä valmiina… Ei auttanut edes intensiivinen tuijotus näyttöön. Tätä me nimittäin teimme molemmat, ja pitkään. Sari varaili jo tietokoneluokkaakin siinä sivussa, kun koneita yksi kerrallaan lopulta palasi ruotuun lähes riittävä määrä (yksi opettajan koneella). Tietokoneluokkaan olisi päässyt vasta jonkin ajan päästä.
  • Ajatuksena oli, että oppilaat tekisivät testin oppimansa pohjalta. Tämän takia testissä oli aikarajaus. Aiemmin moodleen tehdyissä esitelmissä (google-esitykset) oli viimeisillä dioilla oppilaiden itse tekemiä kysymyksiä esitelmistään. Liitin joitain näistä kysymyksistä tähän testiin. Tämä ei mielestäni toiminut ihan suunnittelemallani tavalla. Oppilaat tarkistivat hyvinkin huolellisesti kaikki vastauksensa netistä eli kyseessä oli varsin intensiivinen oppimistuokio. Testin aikarajauksen olisi ehkä pitänyt olla tiukempi, nyt 35 min.
  • Kokeessa oli selvät ohjeet ja vielä toistin niitä. Silti yhdeltä oppilaalta jäi testi tallentamatta.
  • Viimeiseksi oppilaat kirjoittivat esseen ja tässä tiedon hakeminen olisi ollut kovasti toivottavaa, mutta jäi osalla hiukan vaatimattomaksi. Kello läheni jo 17 tässä vaiheessa, joten väsymyksen piikkiin menee varmaan paljonkin.
  • Avoin verkko sopi mielestäni tähän, koska kyseisessä kurssissa olisi toivottavaa hyödyntää ajankohtaisia aiheita ja toisaalta niin paljon ns. muuttuvaa nippelitietoa, jonka yksityiskohtainen pänttääminen ei kaikissa kohdin ole paikallaan. Oppilaat antoivat tästä kokeilusta positiivista palautetta: vaihtelua, motivoivaa jne. Tai sitten he olivat vaan niin kilttejä..

 Mitä tekisin toisin?

  • Näitä kokeita kannattaa ehdottomasti harjoitella etukäteen. Jokin tuntitehtävä, joka toimii kokeen lailla. Tulee käytännöt samalla opettajallekin vähän selvemmiksi.  Hiukan kriisilukemissa paukku verenpainelukemat, vaikka varsin rennolla mielialalla tähän kokeiluun lähdinkin.
  • Iltapäivä- ja iltakokeessa pitäisi vaikein koetehtävä sijoittaa ensimmäiseksi.

Ruusuja:

  • Minulla oli todella ihanteellinen tilanne siinä, että Sari oli apunani koko kokeen ajan. Jouduin poistumaan aika ajoin opettajan huoneen koneelle selvittämään tallentamattoman testin kohtaloa jne. Meillähän ei ollut yhtään käyttämätöntä konetta luokassa. Ihanteellista olisi, jos voisi sopia vaikka viereisen luokan kollegan, koulusihteerin,.. kanssa pikaisesta tarkistuskäynnistä mahdollisten ongelmatilanteiden varalta.
  • Valtaisa työmäärä, mikä suurelta osin johtui omasta tyhmyydestäni ja kokemattomuudestani. Piti kokeilla, tehdä, tarkistaa, etsiä, yrittää uudestaan ja uudestaan  Lopulta sitten onnistua ja hetken päästä taas miettiä, mistä ihmeestä mää ton jutun tähän sainkaan. Silti pientä vaihtelua ja motivoivaa haastetta myös opettajan arkeen. Toisaalta, kun tämän suon on kertaalleen kahlannut, seuraava rämpiminen sujuukin jo paremmin.

Leave a Comment

Filed under Yleinen

Poimintoja ITK2014 – Pedagogiikka palaa! -konferenssilta

Jo 25. kerran järjestetyt ITK (Interaktiivinen tekniikka koulutuksessa) kokosi Hämeenlinnan Aulangolle taas paljon innovaattoreita sekä tietenkin teknologiasta ja opettamisen kehittämisestä kiinnostuneita ihmisiä. Esityksiä kuunnellessa ja ihmisiä tavatessa innostuu aina yhä uudelleen opettamisesta ja opiskelijoiden ohjaamisesta hyvään oppimiseen.

Seuraavassa minun poimintojani konferenssilta.

MOOC – Massive Open Online Courses – Koulutuksen mullistaja vai keisarin uudet vaatteet?

Pelinteko Pilvessä

Käsitteellinen muutos oppimisen analytiikan käytössä

Haastaako uusi ops opettajan – oppilaan tvt-taitotasot ja opettajan osaaminen 2014

Sähköisten oppimateriaalien käyttöönottokokemuksia lukiohankkeesta

Poimintoja käytäviltä: kielikokeen rakenteesta, google ei riitä korkeakoulussa ja Matleena Laakson mobiilirata

Tässä linkki vielä Lyseon lukion vastaavaan tekstiin: http://blogit.cedunet.fi/lyseotvt/2014/04/11/terveiset-itk2014sta/

Continue reading

1 Comment

Filed under ITK2014, Yleinen

Ääntämisen harjoitteluun tehoa ja vaihtelua

Ääntäminen on keskeinen osa kielen opiskelua. Siksi halusin kokeilla opiskelijoideni kanssa TVT:n hyödyntämistä myös tällä kielen osa-alueella. Pyysin opiskelijoita tuomaan oppitunneille omia iPadejaan ja iPhonejaan ja toin luokkaan myös kaikki oman perheen ipadit, jotta saimme kokeilun toteutettua. Käytimme Audioboo-appsia, johon opiskelijat äänittivät pareittain ääntämistään. Äänittämisen jälkeen parit kuuntelivat tuotostaan ja tekivät merkintöjä korjattavasta ääntämisestä. Tämän jälkeen he äänittivät uuden ’paremman’ tuotoksen pareittain, jonka sitten lähettivät lopuksi opettajan sähköpostiin. Ääntämisen harjotteluun tuli mielestäni sekä tehoa että vaihtelua. Muutama opiskelija oli jopa kiinnostunut tekemään ääntämisäänityksiä kotona omaehtoisesti. Audioboo on kätevä appsi harjotteluun. Ilmaisversioon pystyy tällä hetkellä äänittämään n. kolmen minuutin pätkän, mikä riitti meidän tarkoituksessamme.

Toisella oppitunnilla otin käyttöön koulun läppärit ja niissä olevan ääninauhurin. Opiskelijat siis harjoittelivat ja äänittivät melko samalla tavalla kuin Audioboohon, TVT väline vain oli eri. Mielestäni sekä ipadit että läppäri tarjoavat molemmat hyviä keinoja ääntämisen harjoittelun tehostamiseen.

Leave a Comment

Filed under Yleinen