Jo 25. kerran järjestetyt ITK (Interaktiivinen tekniikka koulutuksessa) kokosi Hämeenlinnan Aulangolle taas paljon innovaattoreita sekä tietenkin teknologiasta ja opettamisen kehittämisestä kiinnostuneita ihmisiä. Esityksiä kuunnellessa ja ihmisiä tavatessa innostuu aina yhä uudelleen opettamisesta ja opiskelijoiden ohjaamisesta hyvään oppimiseen.
Seuraavassa minun poimintojani konferenssilta.
MOOC – Massive Open Online Courses – Koulutuksen mullistaja vai keisarin uudet vaatteet?
Pelinteko Pilvessä
Käsitteellinen muutos oppimisen analytiikan käytössä
Haastaako uusi ops opettajan – oppilaan tvt-taitotasot ja opettajan osaaminen 2014
Sähköisten oppimateriaalien käyttöönottokokemuksia lukiohankkeesta
Poimintoja käytäviltä: kielikokeen rakenteesta, google ei riitä korkeakoulussa ja Matleena Laakson mobiilirata
Tässä linkki vielä Lyseon lukion vastaavaan tekstiin: http://blogit.cedunet.fi/lyseotvt/2014/04/11/terveiset-itk2014sta/
MOOC – Massive Open Online Courses – Koulutuksen mullistaja vai keisarin uudet vaatteet?
Esiintyjät:
- Jarmo Viteli, Tampereen yliopisto/ TRIM
- Teemu Leinonen, Aalto-yliopisto
- Matti Apunen, Elinkeinoelämän valtuuskunta
Esityksen diat: http://www.slideshare.net/teemul/mooc-koulutuksen-mullistaja-vai-keisarin-uudet-vaatteet
Teemu Leinonen toi esille, että valmistuvat ovat tällä hetkellä usein kapea-alaisia osaajia, vaikka työelämä on toimimista moniammatillisissa verkostoissa. Opiskelijoiden taitoa toimia tällaisissa verkostoissa pitäisi harjoitella jo opiskeluaikana. Tulevaisuudessa tarvitaan ihmisiä, jotka ymmärtävät muiden alojen vahvuuksia ja innostuvat niistä!
Ajatus siitä, että valmistuvien tulee olla enemmän jazzbändin soittajan kaltaisia kuin sinfoniaorkesterin soittajien kaltaisia kiehtoi minua. Pitää kyetä toimimaan moniammatillisessa verkostossa, mutta sen rinnalla pitää kehittyä oman alansa asiantuntijaksi, jotta osaa soittaa jazzbändin soolo-osuudet.
Toinen minun mielenkiintoni herättänyt asia oli vertaisarvioinnin merkitys. Jättimäisillä MOOC-kursseilla ei ole mahdollista enää se, että opettaja arvioi kaiken. Tällöin vertaisarviointi nousee merkittävään rooliin. Opiskelijat eivät vielä luota vertaisarviointiin. Tämä tarjoaa mielestäni lukiokoulutuksen arvioinnin kehittämiseen yhden osa-alueen. Vertaisarvioinnin kautta opiskelija tutustuu muiden samaa aihetta opiskelevien, vertaistensa, tuotoksiin ja samalla ymmärtää oman oppimisensa tason. vertaisten joukossa (varsinkin suurten opiskelijamäärien kurssilla) on varmasti opiskelijaa heikompia ja parempia opiskelijoita. Heikompia opiskelijoita kommentoidessa opiskelija opettaa vertaistaan ja lukiessaan/kommentoidenssaan itseään parempia suorituksia opiskelija huomaa oman opiskelunsa tason puutteita. Toista opettamalla opiskelijan oma oppiminen syvenee ja vahvistuu. Parempia suorituksia tarkastellen taas opiskelija voi päästä kiinni oman oppimisensa heikkoihin kohtiin ja näin edistää omaa oppimistaan.
Pelinteko Pilvessä
Esiintyjät:
- Jouni Paarala, Ylöjärven kaupunki
- Sanna Leinonen, Ylöjärven lukio
Yllä on ohjelmassa mainitut esiintyjät, mutta varsinaisia esiintyjiä olivat Ylöjärven lukion opiskelijat, jotka olivat pelintekokurssille osallistuneet. Opiskelijat olivat tehneet ensin yksin yhden pelin Kodu-ohjelmoinnilla ja sen jälkeen ryhmissä toisen pelin Unitya käyttäen. Ohjelmointi paremmin tuntevat ymmärtävät varmasti, että hyppäys Kodusta Unityyn oli opiskelijoille melkoinen harppaus.
Mielenkiintoista oli toisen pelin rakentelussa kuitenkin se, että ryhmien oli ainakin tarkoituksena jakaa rooleja keskenään. Näin yksi ryhmän jäsenistä vastasi esimerkiksi tarinasta ja toinen koodauksesta, jne. Mielestäni tämä on oivallinen esimerkki siitä, miten MOOC teemaseminaarin moniammatillista yhteistyötä voidaan harjoitella jo lukiossakin. Tämä kurssi tarjosi opiskelijoille ohjelmointitaidon ohella toimia osana moniammatillista ryhmää, jolla oli yhteinen tavoite. Tällä kertaa peli.
Käsitteellinen muutos oppimisen analytiikan keskiössä
Esiintyjät:
- Harri Ketamo, SAMK
Tässä esityksessä mentiin korkeelta ja kovaa! Analytiikasta ei varsinaisesti meikäläiselle suuriakaan tarttunut. Mutta erittäin innostava esitys muutoin oli. Harri Ketamo kertoi myös yrityksensä, SkillPixels, pelin ajatusmaailmasta, joka oli erittäin kiehtova! Pelissä matematiikkaa oppija oppii opettamalla asiat omalle hahmolleen! Hahmon menestys riippuu siitä, miten hyvin oppija on opettanut tälle asioita. Tasohyppelypelinä oppijalle ei voi jäädä aukkoja tietoihin, sillä aikaisemmista tasoista on saatava kultapokaalit ennekuin seuraava taso aukeaa. Loistavan nerokas tapa, joka saa lapset yrittämään yhä uudelleen, mikäli jotkin asiat tuottavat heille vaikeuksia.
Toinen asia, joka minuun tällä luennolla tarttui ja ihastutti oli tuo verkostojen analytiikan sovellus, jonka avulla opiskelija voisi hahmottaa sopiavan vertaisen itseään opettamaan. Kun opiskelijan tiedoissa on aukko, sitä opettamaan verkostosta tulisi valikoitua sellainen opiskelija, jolla on riittävät tiedot ja taisot opastaa häntä. Pitää myös löytyä päällekkäisiä taitoja, jotta ”yhteinen kieli” mahdollistaisi oppimisen. Tällainen analytiikka jättimäisillä MOOC-kursseilla toisi varmasti lisäarvoa vertaisarvioinnin toteuttamiseen.
Haastaako uusi ops opettajan – oppilaan tvt-taitotasot ja opettajan osaaminen 2014
Esiintyjät:
- Kimmo Koskinen, Opetushallitus
- Kurt Torsell, Kuntaliitto
- Harri Jurvela, eVarikko
Täyttä asiaa koko esitys! Kimmo Koskinen esitteli luonnosvaiheessa olevan OPS:ia ja sitä miten tieto- ja viestintätekniikkaa on suunniteltu sen sisään. Tässä tiiviisti ajatuksia. Lisätietoa OPS:istä löydät täältä.
Kurt Torsell Kuntaliitosta kertoi miten kunnat ovat valmistautuneet sähköisten ylioppilaskirjoitusten tuloon. Linkki selvityksestä kirjoitettuun osioon tästä.
Lukioiden tietotekniikka kartoituksen tuloksia pdf-muodossa. Nämä olivat samalla Kurt Torsellin esitysdiat.
Harri Jurvela eVarikolta avasi OPEKA-kyselyn julkisia tuloksia. Nämä tulokset ovat kaikkien nähtävillä osoitteessa opeka.fi.
Sähköisten oppimateriaalien käyttöönottokokemuksia lukiohankkeesta
Esiintyjät:
- Pasi Rantala, Nakkilan kunta
- Miikka Salavuo, Tabletkoulu Oy
Tämä esitys oli ehkä tämän kertaisen ITK vierailuni arkipäiväisin ja minulle tutuin juttu. Parasta oli juuri tuo arkipäiväisyys sen positiivisessa mielessä. Olisinpa halunnut peukuttaa yleisön joukosta esiintyjien puheenvuoroissa usempaankin kertaan.
Miikka Salavuo kertoi esityksessään reilusti niistä haasteista, joihin he ovat törmänneet Tabletkoulun materiaaleja kokeillessaan. Hyvältä vaikuttavat materiaalin sisään rakennuista jutuista opiskelijan ohjeeminen hakemaan tietoa kirjan ulkopuolelta ja toisaalta arviointiin tarkoitetut työvälineet. Näitä arvioinnin välineitä näin Ulvilan koulutoimnen vesokoulutuspäivässä Tabletkoulun. Erityisesti tuolloin tykästyin vertaisarviointiin tehtyihin valmispohjiin. Tässä esityksessä vielä kuulin siitä, miten materiaali ohjaa opiskelijaa tiedonhakuun kirjan ulkopuolelle. Pidin tästä ajatuksesta. Tosin koen tärkeäksi sen, että tämä avattaisiin myös opiskelijoille. No, se lienee kuitenkin meidän opettajien tehtävä. Mielenkiinnolla tutustun Tabletkoulun matematiikan materiaaleihin!
Pasi Rantalan puheenvuorosta haluan tähän nostaa erityisesti GeoGebran oppilaskäytön. Olen samaa mieltä siitä, että GeoGebra on erinomainen työväline opiskelijoille matematiikan havainnollistamiseen. Tämä työskentely pitäisi saada käyntiin viimeistään peruskoulun yläluokilla, mutta miksei jo alakoululuokilla.
Poimintoja käytäviltä
Digabiprojektin standiltä poimin kielikokeen uudistukseen liittyvät kuvat:
Valoa Pilvessä, Ylöjärven lukio: http://www.itk.fi/2014/ohjelma/tori/640
Matleena Laakson Mobiilirata: http://www.itk.fi/2014/ohjelma/posteri/653
Pingback: ITK2014 – Liekeissä | Villi Länsi