ITK2014 – Liekeissä

Porin lukioista, kasvatus- ja opetusvirastosta ja muistakin Porin kouluista oli osallistujia ITK2014 – Pedagogiikka palaa -seminaaripäivillä. Lyseon ja aikuislukion blogeista voit lukea hyvinkin kattavia pohdintoja päivien aiheista.

Olin kuuntelemassa MOOCeista, pelin tekemisestä pilvessä sekä käsitteellisestä muutoksesta oppimisen analytiikan keskiössä. Aikuislukion blogissa niistä onkin hyvin jo kirjoitettu, mutta erityisesti yhtä ajatusta haluan vielä jatkaa.

MOOCeista

MOOCit eli massiiviset itse-opiskeltavat verkkokurssit ovat nykypäivää amerikkalaisessa korkeakoulukentässä. Niitä on kritisoitu paljon varsinkin suuren keskeytysprosentin takia, mutta kuten EVA:n johtaja Matti Apunen sanoi, ei pidä keskittyä pelkästään negatiiviseen. Hän näki (näkee) MOOCit mahdollisuutena tehostaa opetusta. Olen samaa mieltä.

Tehostaminen ja opetus samassa virkkeessä saavat yleensä karvat pystyyn. Niin minullakin, mutta Apunen selvensi ajatuksiaan. On olemassa sellaista peruskauraa, joka on järkevää opettaa MOOCeina tai muin massamenetelmin, jotta sitä arvokasta ihmisaikaa jää niihin opetustilanteisiin, joissa sitä oikeasti tarvitaan. En halua nyt ruveta arvottamaan, mikä on missäkin aineessa sellaista ainesta, jota voi opettaa massamenetelmin, mutta kukin varmasti tunnistaa omista aineistaan niitä aineksia.

Minusta tätä ideaa voisi hyvin soveltaa (ei siis suoraan kopioida) lukiossakin. Poriin  suunnitellaan koko ikäpolven kattavaa ATK1-kurssia, jolla opetetaan kaikki lukio-opinnoissa tarvittavat TVT-taidot. Mielestäni tässä olisi mahdollisuus soveltaa MOOC ajattelua ja käydä tehokkaasti läpi koko ikäpolvi. Ajatus on raakileen tasolla, mutta se voisi toimia. Kun lätkäistään jokaisen koulun ATK1-opettajat yhteen pooliin ja sama opetus kaikille, syntyisi tasaisia tuloksia ja suuria asioita!

Kommentit pois päältä artikkelissa ITK2014 – Liekeissä

Filed under pohdintaa

Comments are closed.