TVT-terveisiä Sloveniasta!

Tällä viikolla koulussamme on vieraillut slovenialainen Dejan Kramzar EU-rahoitteisen Job Shadowing ohjelman puitteissa. Ohjelmaan kuuluu oppituntien seuraaminen sekä myös oppituntien pitäminen. Lisäksi hän tutustuu suomalaiseen koulujärjestelmään ja pedagogiikkaan sekä esitelmöi meille suomalaisille slovenialaisesta koulujärjestelmästä, pedagogiikasta sekä etenkin sähköisistä opetus- ja oppimateriaaleista. Maassa on investoitu suuria summia koulujen tietotekniikkavarustukseen ja sähköisiin oppimateriaaleihin, vaikka Slovenia on kielialueena pienempi kuin Suomi. Tässä muutamia makupaloja hänen tiistaisesta esitelmästään:

Sähköiset oppikirjat:

Vähän meidän e-oppinettiä vastaava systeemi Sloveniassa on http://eucbeniki.sio.si/test/iucbeniki/

Sivustolla olevat e-kirjat ovat opettajien tekemiä. Kaikki materiaali tehdään itse, jopa kuvat on joko itse piirrettyjä tai haettu netistä CC-lisensoituja kuvia. Myös opetusvideot ovat suurelta osin itse kuvattuja. Kirjat ovat CC-lisensoituja. Tällä hetkellä siellä oli saatavissa matematiikan, kemian ja fysiikan kirjoja peruskoulun ja osin lukion käyttöön.

Myös kustantaja iRokus on tuottanut sähköistä materiaalia http://www.irokus.si/library.do

Oppikirjat ovat sivustolla PDF:muodossa ja osaan on saatavilla myös videoita tai äänitiedostoja tai KEY. Sivuston käyttö on ilmaista, mutta sinne pitää rekisteröityä. Rekisteröitynyt käyttäjä saa käyttöönsä monenlaisia työkaluja, joiden avulla hän voi lisätä materiaaliin muistiinpanoja, linkkejä, korostuksia ym. , jotka tallentuvat pilveen. Tunnilla opettaja voi vain avata oman pilvipalvelunsa ja näyttää oppikirjaa esim. interaktiivisella valkotaululla. Oppitunnin valmistelut voi siis tehdä suoraan sähköiseen oppikirjaan.

Yleensä oppilailla on kuitenkin tavalliset paperikirjat, mutta oppitunnit ovat vuorovaikutteisia, sillä opiskelijat joutuvat kuunnellessaan tekemään tehtäviä opettajan luennoinnin ja opetuksen perusteella. He voivat myös rekisteröityä iRokuksen käyttäjiksi ja saada käyttöönsä oman sähköisen oppikirjan samoin työkaluin. Tulevaisuudessa pyritään kehittämään palvelua siten, että opettaja ja oppilas voisivat nähdä ja kommentoida toistensa sähköisiä oppikirjoja.

Sähköiset testit ja kyselyt:

Kahoot: https://getkahoot.com/

Toimii vähän kuin Socrative, eli ohjelmalla voi tehdä pieniä pistareita ja sanakokeita. Opettaja rekisteröityy ja saa itselleen huoneen numeron, jonka hän jakaa oppilaille. Oppilaat pääsevät testiin menemällä osoitteeseen https://kahoot.it ja antamalla kenttään opettajan huoneen numeron. Opettaja pystyy rajoittamaan vastausaikaa ja johtamaan testiä opettajajohtoisesti. Socrativeen verrattuna Kahoot on pelillisempi ja ”hauskempi”.

Zondle: www.zondle.com

Toimii monipuolisemmin ja sallii opettajan myös kerätä tietoja opiskelijoiden edistymisestä. Alusta on ilmainen, mutta vaatii kirjautumisen. Toimii samalla periaatteella kuten Kahoot ja Socrative.

Spellmaster: http://www.spellmaster.com/

Toimii vähän kuin Hotpotatoes, eli ohjelman avulla voi tehdä monenlaisia harjoituksia esim. kielten opiskeluun. Tällä hetkellä sivusto näyttää olevan päivityksessä, mutta tässä ohjeet, miten Spellmasteria käytetään: http://dianadell.com/eportfolio/7503/spellmastertutorial/index.htm

Muita hyödyllisiä työkaluja:

Mind map työkalu pilvessä: https://www.text2mindmap.com/

Ohjelma on helppokäyttöinen ja toimiva. Miellekarttaan voi lisätä eri värejä, ja kategorioita sekä viivan laatua voi muunnella. Valmiin miellekartan voi tallentaa tai ladata ja jopa upottaa omille sivuille.

Leave a Comment

Filed under Yleinen

Vastaa