Kokeilussa Itslearning

logo_itslKokeilen Itslearning oppimisalustaa nyt viidennessä jaksossa Business English-kurssilla. Tavoite on kunnianhimoinen: kaikki materiaali on Itslearningissä, samoin kaikki tehtävät tehdään sinne ja opettajana pystyn seuraamaan kunkin opiskelijan etenemistä yksilöllisesti. Myöskin kurssikoe tulee olemaan sähköinen ja se tehdään Itslearning alustalla.

Mikä Itslearning?

Itslearning on norjalainen verkko(oppimis)alusta, jota käyttää Suomessakin ainakin Ammattiopisto Luovi. Itslearningissa on oppilashallintotoimintoja sekä yhteydenpitotoimintoja vanhempiin, joten ainakin periaatteessa sillä voitaisiin korvata osa Wilman toiminnoista. Samalla sinne voidaan rakentaa erillisiä kursseja.

Toimintaperiaate on seuraava: Opettaja rakentaa kurssin ja linkittää sinne opiskelumateriaaleja sekä laatii opiskelijoille erilaisia aktiviteetteja. Opiskelija kirjautuu järjestelmään omilla tunnuksillaan ja suorittaa annettuja tehtäviä ja/tai laatii oman portfolion. Opettaja seuraa opiskelijan edistymistä ja arvioi hänen työskentelyään jatkuvalla arvioinnilla. Opettaja voi laatia tehtäville myös arviointikriteerejä, jotka opiskelija näkee jo tehtävään ryhtyessään.

Itslearning esite: http://www.itslearning.fi/

Miten eroaa Moodlesta?

Ensimmäiseksi tulee mieleen monipuolisuus. Moodlessa asiat järjestetään joko viikkojen mukaan tai aiheen mukaan ja lohkot näkyvät allekkain. Itslearningiin on rakennettu erillinen suunnittelutyökalu, jonka avulla voit suunnitella kurssia oppitunti kerrallaan ja silti jäsentää kurssin aiheittain kansioihin.

Kurssin materiaaleihin, aktiviteetteihin ja oppituntien suunnitelmiin pääsee käsiksi useaa eri reittiä, joten järjestelmä on opiskelijoille näppärämpi, eikä tarvitse rullata metritolkulla sivua alaspäin päästäkseen käsiksi tiettyyn materiaaliin. Lisäksi Itslearningissä on paremmat koontityökalut: Tehtävät näkyvät sekä kurssin etusivulla että opiskelijan työportfoliossa, joten niitä ei kovin helposti voi hukata tai unohtaa.

Opiskelijalla on myös mahdollisuus luoda järjestelmään useita kurssin ulkopuolisia portfolioita, blogeja ja tiedostoja (=e-portfoliot), joita hän voi itsenäisesti hallinnoida ja jakaa niistä vain osan opettajalle tai muille kurssin opiskelijoille. Järjestelmä siis tukee voimakkaasti itseohjautuvuutta ja tutkivaa oppimista.

Tehtävätyökalut ovat myös monipuoliset: opiskelija voi vastata tehtävään myös äänitiedostona tai videotiedostona parilla napin painalluksella. Testaamiseen on tarjolla kaksi työkalua – kysely ja koe. Kyselyllä voi pitää pistokokeita, joissa opiskelija voi vastata joko sanallisesti tai valitsemalla vaihtoehdoista. Kokeessa järjestelmä lupaa sulkea pääsyn nettiin lukuunottamatta sallittuja sivuja. Tätä en ole vielä kokeillut.

Kokemuksia tähän mennessä:

Koska saimme Itslearningin Poriin testipilottina ilmaiseksi, jouduimme Puurusen Tuuren kanssa opettelemaan järjestelmän itseksemme ilman erillistä koulutusta. Tuntitolkulla on mennyt aikaa ja paljon ärräpäitä (ainakin minulla, Tuuresta en tiedä) on pärähdellyt, kun olen koettanut ottaa haltuun näinkin monipuolista vehjettä yrityksen ja erehdyksen metodilla.  Itse ainakin olen säännöllisen lahjakkaasti eksynyt järjestelmään. Yritän tehdä vaikkapa uutta tehtävää, mutta aloitankin väärästä paikasta tai jokin asetus ei ollutkaan valittuna, ja taas menee metsään. Viimeksi onnistuin jopa heivaamaan itseni ulos koko järjestelmästä!

Ensimmäinen oppitunti meni aika lailla sählätessä. Opiskelijoilla ei ollut monellakaan omia koneita mukana, kaikki koulun koneet eivät toimineet, Reppu-verkko tökki, eivätkä kaikki toiminnot toimineet kunnolla kännykän kautta. Olin luonut opiskelijoille etukäteen tunnukset ja salasanat, mutta osa oli ilmoittautunut kurssille vasta samana päivänä, joten osa tunnista meni heidän tunnustensa luontiin.

Loppujen lopuksi kuitenkin kaikkien tunnukset saatiin toimimaan ja saatiin jopa tehdyksi tunnille suunniteltu aktiviteetti. Onneksi olin tilannut Subject Aidilta etukäteen tekstimateriaalia, josta pääsimme aloittamaan kurssin sanaston maistelemisen. Ehkä tästa tämän alkusähläämisen jälkeen vielä tulee jotakin!

Leave a Comment

Filed under Vieraat kielet

Vastaa