TVT – lukuvuosi 2014-2015

Aikuislukion opettajien lukuvuosi 2014-2015 tieto- ja viestintätekniikan näkökulmasta piti sisällään monia eri elementtejä. Johtoajatuksina kulkivat tänäkin lukuvuonna vertaistuen kehittäminen ja vertaisilta oppiminen, opettajakuntatyöskentelyn monipuolinen sähköistyminen, tvt:n hyödyntäminen erilaisin välinein yhteisiä asioita työstettäessä.

Koko henkilökunta on sitoutunut tieto- ja viestintätekniikan käyttämiseen niin omassa opetuksessaan kuin yhdessä opiskelijoiden kanssa. Opettajien taidot ovat karttuneet vuosien kuluessa ja uusia välineitä otetaan jatkuvasti käyttöön. Tämän on mahdollistanut opettajakunnan positiivinen asenne, riittävät perustaidot ja tiedon ja kokemusten jakamisen kulttuuri. Vertaistuki ei ole vain koulun digitutorin harteilla vaan jokainen opettaja on toisen vertaistuki. Rehtorin rooli on ollut tärkeä uusien ympäristöjen tutuksi tuomisessa. Sähköinen opettajainhuone on siirtynyt Moodlesta Office365:een rehtorin johdonmukaisen toiminnan tuloksena. Tämä on mahdollistanut uuden kokonaisuuden ominaisuuksien tuntemisen ja siten helpottanut myös sen opetuskäyttöön otossa.

Sähköiset kokeet ovat olleet jo pitkään osa Porin aikuislukion opettajien käyttämiä arviointivälineitä. Näistä eniten käytetty on Moodlen tenttityökalu. Tämä onkin erittäin monipuolinen sähköisen kokeen työkalu, joka mahdollistaa niin pienten testien kuin varsinaisten kurssikokeidenkin pitämisen. Myös muita pienempiä välineitä opettajat ovat käyttäneet arvioinnin työkaluina, näistä mainittakoon esimerkkinä sosiaalisen median palvelu Socrative. Tammikuussa julkaistu Abitti-kurssikoejärjestelmä toi opettajille vielä uuden sähköisen kokeen ympäristön. Abittia harjoiteltiin yhdessä niin opettajainkokouksissa kuin erillisissä pienimuotoisissa tilaisuuksissa. Opettajat seurasivat aktiivisesti myös Digabi-tiimin järjestämiä webinaareja.

Työtapojen monipuolistamistakin harjoitettiin ottamalla käyttöön arviointivesossa äänityökalu. Opiskelijoiden kanssa, varsinkin kielten opettajat, ovatkin jo käyttäneet näitä äänentuottamisen työkaluja ja palveluita jo pidempään. Tällaisella yhteisellä työskentelyllä oman äänen tallentamista pääsivät kokeilemaan myös ne opettajat, jotka eivät sitä vielä opetukseensa olleet ottaneet.

 

Mikä oli opettajan tvt-polku lukuvuonna 2014-2015? Klikkaa kuvaa ja katso lisää.

Leave a Comment

Filed under Yleinen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *