Abitti tuli taloon

Meillä Länsi-Porissakin on – radiohiljaisuudesta huolimatta – tehty kaikennäköistä ”sähköistä”, mainittavimpana Abitti-järjesteslmän sisäänajo.

Lyhyestä virsi kaunis:

  • Kirjastoluokka tyhjennettiin opetuksesta ja sinne rakennettiin puolikiinteä sähköisten kokeiden luokka (puolikiinteä siinä mielessä, että siellä on 12 koulun konetta, loput tuovat opiskelijat itse)
  • III jakson koeviikolla pidettiin neljä Moodle- tai vapaan netin koetta sekä yksi Abitti-koe
  • Luokan rakensimme YTL:n speksien mukaan yhdessä Opetekin väen kanssa, kapasiteetti oli 32 henkeiä. Alla kaavakuva (lataa PDF-tiedostona):
    10931133_10152984332160675_5627508196551153716_n
  • Kokeen tekemiseen tein ohjevideon: http://youtu.be/f7fgM5Bi4s0

Luokan kasaamisessa on oma hommansa – ainakin ekalla kerralla – ja väkeä kannattaa olla paikalla useampi. Kun antaa hyvät ohjeet, muutkin kuin tekninen väki voi osallistua työhön.

Itse koe meni hyvin. Opettajan sanoin: ”Ei mitään ongelmia.” Kokeeseen tuli 27 kokelasta, ja kaikki meni nappiin. Pelkästään tuon vidoen ohjeilla opettaja sai oman osuutensa hoidettua.

Jatkamme ensi koeviikolla – ja jo ennen sitä – Abitti-järjestelmän testausta. (Sivuhuomio: langattomuus olisi kyllä suuri plussa!)

Lopuksi tunnelmakuva:

16163_10152984231955675_5933146058903159393_n

Kommentit pois päältä artikkelissa Abitti tuli taloon

Filed under Yleinen

Ensimmäinen sähköinen koe

Kuun alkupuolella pidettiin meidän koulumme ensimmäinen sähköinen koe. Ohessa speksejä.

  1. Oppiaineet: Saksa ja äidinkieli
  2. Koealusta: Moodle
  3. Internet: Koulun langaton verkko. (Porissa uusittiin pari vuotta sitten lukioiden langattomat verkot kestämään suurtakin yhtäaikaista rasitusta. Ehdoton edellytys nykyään.)
  4. Huijauksenesto: Kokeet tehtiin koulun koneilla. Koetta varten luotiin oma tunnus AD-järjestelmään, jota käyttäen koneelle kirjauduttiin. Tunnukselle oli tehty hieman väkivaltaa:
    1. Salasanan vaihto estetty
    2. Ei mappaa mitään verkkolevyjä
    3. Chromen ja Firefoxin käynnistys estetty
    4. Komentorivin ja Regeditin käyttö estetty
    5. Internet Explorerin asetuksiin pääsy estetty
    6. IE:n proxy-asetukset ”rikottu”, eli pääsi käytännössä vain Moodleen, mutta ei varsinaisesti nettiin
  5. Käytössä lisäksi hiiret ja kuulokkeet.

Saksan kokeessa oli rakennetehtäviä, luetunymmärtämistä, kuullunymmärtämistä ja tuottamistehtäviä. Aineistona oli tekstin ja kuvien lisäksi myös videota. Tehtävätyypit olivat aukko-, monivalinta- ja avoimia tehtäviä.

Äidinkielen koe oli esseekoe, jossa oli tekniikan mahdollistamana mukana myös videoaineistoa. Muilta osin perinteinen koe.

Koe sujui täysin ilman ongelmia, mikä on yllättävää. Näin ei käy ikinä. Ensi kerralla varmaan jo sitten jokin/kaikki menee pieleen.

Äidinkielen esseekoe sujui keskimäärin tunnin normaalia nopeammin, mutta vastaukset olivat suurinpiirtein yhtä ”hyviä” kuin yleensäkin ja  yhtä pitkiä kuin ennenkin – elleivät jopa pidempiä.

(Saksan kokeen ”tuloksista” minulla ei ole tietoa.)

Opiskelijoiden mielipiteet vaihtelivat, mutta pääsääntöisesti sähköisestä kokeesta tykättiin. Erityisesti tekstin muokkaamisen helppous sai kiitosta. (Tehtävät eivät kaikkia miellyttäneet, mutta se taas ei liity niinkään sähköisyyteen kuin tehtävien sisältöön.)

Ja lopuksi kuvia. Tuo neljä pöytää vastakkain -asetelma toimi hyvin. Ehkäpä siitä mallia myös ylioppilaskokeisiin? Kurkkiminen toisen koneelle on nimittäin perin hankalaa (eikä tuo ainakaan juurikaan enempää vie tilaa kuin nytkään; meillä ainakin ovat pulpetit hyvin harvaan asetellut ylioppilaskokeiden aikana).

Saliin tuotiin ylimääräinen langattoman verkon lähetin.

Saliin tuotiin ylimääräinen langattoman verkon lähetin.

Tällaiselta kelalta jaettiin virtaa työasemille.

Tällaiselta kelalta jaettiin virtaa työasemille.

Tällaisesta "pötikästä" jaettiin virtaa jatkojohtokeloihin.

Tällaisesta ”pötikästä” jaettiin virtaa jatkojohtokeloihin.

Tällaisessa asetelmassa pulpetit olivat salissa.

Tällaisessa asetelmassa pulpetit olivat salissa.

3 Comments

Filed under sähkökoe

ITK2014 – Liekeissä

Porin lukioista, kasvatus- ja opetusvirastosta ja muistakin Porin kouluista oli osallistujia ITK2014 – Pedagogiikka palaa -seminaaripäivillä. Lyseon ja aikuislukion blogeista voit lukea hyvinkin kattavia pohdintoja päivien aiheista.

Olin kuuntelemassa MOOCeista, pelin tekemisestä pilvessä sekä käsitteellisestä muutoksesta oppimisen analytiikan keskiössä. Aikuislukion blogissa niistä onkin hyvin jo kirjoitettu, mutta erityisesti yhtä ajatusta haluan vielä jatkaa.

Continue reading

Kommentit pois päältä artikkelissa ITK2014 – Liekeissä

Filed under pohdintaa

Mitä tulikaan tehtyä?

Kevään vesonpuolikkaassa kävimme yhdessä läpi, mitä kaikkea koulussamme onkaan TVT:n saralla tehty. Rehtorimme ajatteli, että olisi ehkä syytä jakaa sitä muillekin.

Linkin takaa löytyy luetteloa, joka ei ole erityisen yksityiskohtainen. Laita kommenttia, niin tarkennan kiinnostavia kohtia mielelläni.

Lisäksi täytyy mainostaa, että Lukio 3.o Nyt! -hankkeen lopputuotteena syntynyt opettajille suunnattu ajatustenherättäjä on ladattavissa PDF-muodossa täältä ja iBook-versiona täältä.

Over and Out.

Kommentit pois päältä artikkelissa Mitä tulikaan tehtyä?

Filed under Yleinen

Alkua pidemmällä

Hanke polkaistiin viimein käyntiin reilu viikko sitten lauantaina. Virallinen toiminta on kaiketi sitten käynnistynyt.

Koulussamme ajankohtaisin TVT-kysymys on viime viikkoina ollut siirtyinen Office 365 -järjestelmään, joka korvaa vanhan Horde-pohjaisen sähköpostijärjestelmän. Sen tiimoilta on digituutori (yllekirjoittanut) antanut koulutusta ja tukea. Kaiken kaikkiaan siirtymä on sujunut ilmeisen kivuttomasti, sillä tuen tarve on ollut vähäistä.

Lukiossamme sisäistä viestintää siirretään Office 365:n puolelle, jonne on luotu koulumme virtuaalinen opettajainhuone. Myös tietokone- ja iPad-kärryjen varaaminen tapahtuu nykyään sitä kautta. Tämän toivon hartaasti osoittavan sähköisten järjestelmien käytännönhyötyjä – tiedon saa melkein mistä vain milloin vain – ei pelkästään opettajainhuoneen seinältä.

Länsi-Porin lukio keväällä 2014?

Tulevaisuuteenkin katsetta silti suunnataan. Keväällä puuhataan talomme lukioväelle jonkinlainen ison porukan sähköistetty koe, jotta päästään testaamaan a) oppijoiden, b) opettajien ja c) rakennuksen ja infran valmiuksia sähköistä ylioppilaskoetta varten. Digituutorin näkökulmasta se tietää sitä, että järkeviä sähköisiä kokeita tulisi tietyissa oppiaineissa alkaa suunnitella jo hyvissä ajoin. Samaten tulisi päättää, mikä alusta tai järjestelmä kokeen järjestämiseksi valitaan. Näin äkkiseltään ajattelen, että YTL:n systeemillä mennään, mutta nähtäväksi jää. Kiintoisa kevät on edessä.

(Kuva: Flickr Commons)

Kommentit pois päältä artikkelissa Alkua pidemmällä

Filed under Yleinen

Lähtötilanne

On jotenkin pateettista ja kliseistä aloittaa maininnalla siitä, että tämä on tämän blogin ensimmäinen kirjoitus – mutta kun se on!

Lähtötilannetta voisi selvitellä vaikkapa laitetilannekatsauksen kautta. Koulultamme löytyy

  • 3 vaunua (à 10 tietokonetta) kannettavia tietokoneita
  • 30 Ipad 2 -tablettikonetta ja  lautauskärry
  • Joka luokassa ainakin yksi tietokone, dokumenttikamera ja dataprojektori
  • Oppilailla lähes kaikilla älypuhelin; monella lisäksi tabletti

Koulussamme on ehditty kokeilla monenlaista TVT-sovellusta varsinkin Ipadeilla, mutta myös kaupungin omaa blogipalvelua (http://blogit.cedunet.fi) on useampi opettaja hyödyntänyt. Lisäksi ainakin yhdessä oppiaineessa on käytössä on käytössä sähköinen oppimateriaali.

Ylioppilaskirjoitushässäkästä selvittyämme meille tulee käyttöön – sekä opettajille että jollain aikataululla myös opiskelijoille – Office 365, minkä pitäisi mm. virtualisoida opettajainhuoneen ilmoitustaulun ja siirtää paljon tiedottamista verkkoon. Sen opettelu ja implementointi ovatkin ensimmäisiä isoja TVT-juttuja tänä lukuvuonna. Myöhemmin kollektiiivista haastetta saadaan varmaankin mm. sähköisten kokeiden testaamisesta.

Toinen klisee: tästä se lähtee.

Kommentit pois päältä artikkelissa Lähtötilanne

Filed under suunnitelma