8.luokkalaiset neulovat erilaisia talvisia neuletöitä itselleen. Pitkiä huiveja, tuubihuiveja, lapasia, pipoja, sukkia. Työn saa itse valita. Ensin kuitenkin jokainen harjoittelee palmikkoneuletta ja sitä voi halutessaan tehdä työhönsäkin. Suosiossa ovat paksut ja hileiset langat.
Sukkia alkaa valmistua (7.lk.)
Vauvan vaatteita lisää valmiina (9.lk)
Kankaankudonta (9.lk)
Kankaankudonta kangaspuilla toteutetaan 9. luokalla. Kaikki, joilla on valinnaisaineena 4 tuntia tekstiilityötä, ehtivät tekemään kudontatyön. Kangaspuihin on luotuna poppanaloimi. Suurin osa oppilaista kutoo siihen pöytäliinan. Kudontatyöstä voisi tietysti valmistaa jonkin tuotteenkin, kuten esim. kassin. Seuraavana on kuva kudonnasta.
Tässä on ensimmäinen valmis poppanaliina.
Vauvan vaatteita (9.lk)
Essuja ompelutyönä (8.lk)
8. luokkalaiset ovat aloittaneet tekstiilityövuotensa ompelemalla essut. Sen sai tehdä joko puoli- tai kokoessuna. Työ aloitettiin piirtämällä kaavat ja suunnittelemalla kumman essun haluaa tehdä. Sitten kävimmekin yhdessä Eurokankaassa tutustumassa kangaskaupassa asioimiseen ja valitsemassa kankaat omaan työhön.
Koulussa työskentely jatkui kankaiden leikkuulla ja ompelulla. Ompelussa uusina asioina opeteltiin vinonauhan leikkaamista kankaasta ja sen ompelua. Myös kankaan poimutusta harjoiteltiin työn yhteydessä. Essun ompelussa kerrattiin myös jo opittuja asioita, kuten saumojen ompelua sekä nauhojen ompelua ja kääntämistä. Muutama essu onkin jo tullut valmiiksi.
Nipsukukkaro lisätyönä (8.lk)
Tekstiilityön 4-tunnin valinnassa ehtii tekemään enemmän tai isompia töitä kuin 2-tunnin valinnassa. Tämä nipsukukkaro on tehty 4-tunnin valinnassa. Kukkaron metallikehys on kiinnitetty kankaaseen vahvalla liimalla.
Sukkien neulontaa (7.lk)
7.luokkalaiset jatkavat ompelukonetyöskentelyn jälkeen neulontaan. Ensin neulotaan pieni tilkku, jossa palautetaan mieleen neulonnan perusasioita: luominen, oikean ja nurjan silmukan neulominen, edestakaisneule, sileä neule, joustinneule ja päättely. Tämän jälkeen oppilaat tekevät suunnitelman omasta sukastaan. Sukka voi olla yksivärinen, raidallinen tai sukan eri osat voivat olla erivärisiä. Siihen voi suunnitella myös kirjoneuletta tai jotain muuta persoonallista kuten vaikka tupsuja. Suunnittelun jälkeen lasketaan silmukkamäärät omaan sukkaan. Työtä tehdessä täytetään sukan työpäiväkirjaa, jotta molemmista sukista tulee kooltaan samanlaiset.
Vauvan vaatteita (9.lk)
9. luokkalaisilla ensimmäisenä tehtävänä on valmistaa vaate vauvalle tai pienelle lapselle. Tekniikan saa valita itse: ompelua, neulontaa, virkkausta tai jotain muuta. Oppilaat, joilla tekstiilityötä on 4 tuntia viikossa, toteuttavat vaatteen kahdella eri tekniikalla. Vaatteen voi valmistaa jollekin sukulaislapselleen, tuttavalle tai myöhempää käyttöä varten vielä syntymättömälle vauvalle. Pienen lapsen vaatteen valmistamisessa pitää ottaa huomioon erilaisia asioita kuin nuoren tai aikuisen vaatteessa.