maalis 22

Tietokoneen käytöstä kirjoitustehtävissä

Olen aina silloin tällöin vienyt opiskelijaryhmän mediateekkiin ja olemme ihan yksinkertaisesti tehneet tuntiaineen / kirjoitustehtävät tietokoneella perinteisen konseptille kirjoittamisen sijaan. Tällä kertaa teimme näin ENA3 ja RUB1 kurssilaisten kanssa. Molemmilla kursseilla oli minulle runsaasti aivan uusia opiskelijoita.

Kokemukseni oli positiivinen, mutta ei mitenkään ongelmaton. Opettajana oli aivan ihanaa lukea tekstiä, josta sai kaikkien osalta selvää. Ei siis tarvinnut tulkita kenenkään käsialaa tai viettää aikaa sen miettimiseen, mitä sanaa opiskelija on yrittänyt kirjoittaa. Tyytyväisenä myös kuuntelin näppäimistön naputtelua mediateekissä. Ohjeet saatuaan opiskelijat ryhtyivät innokkaasti toimeen.

Annoin mielestäni hyvinkin yksityiskohtaiset ohjeet ennen tehtävän aloittamista, mutta itse asiassa yllätyin taas siitä, miten suurella osalla opiskelijoista on puutteita ihan tekstinkäittelyohjelman käytössä. Käsiä nouisi jatkuvasti ylös ja kysyttiin, miten astetataan pyydetty riviväli, fonttikoko, kirjasintyyppi, miten valitaan oikea  tulostin jne. Halusin siis tuotokset tulostettuina. Käytössämme oli myös läppäreitä pöytäkoneiden lisäksi, koska pöytäkoneet eivät riittäneet. Läppäreihin ei ollut asennettuna mediateekin tulostinta, joten läppäreillä kirjoittavat opiskelijat joutuivat lähetämään työnsä sähköpostiini liitetiedostona ja tulostin ne sitten itse mediateekin tulostimesta. Liitetiedoston lähettäminen  oli myös monelle opiskelijalle neuvottava ihan kädestä pitäen.

Tuotoksia lukiessani huomasin lähes kautta linjan, että teksteissä oli paljon lyöntivirheitä ja kappalejakokin oli monelta hukassa. Moni itselleni aikaisemmilla kursseilla tuttu opiskellija sai tästä tietokoneella kirjoitetusta versiosta huonomman arvosanan kuin aiemmista suorituksistaan. Olikohan niin, että opiskelijalla meni melkoisesti energiaa itse tekniikan hallitsemiseen. Sisältö ja oikeakielisyys saattoivat jäädä sivurooliin. Tämä kokemus taas muistutti siitä, miten tärkeää on käyttää tietotekniikkaa monipuolisesti opiskelijoden kanssa kursseilla ja antaa heidän harjoitella myös aivan perusasioita, jotta koetilanteet sujuvat mahdollismimman luontevasti. Kirjoitusohjelmien hallinta eri tunnu olevan mikään itsestäänselvyys puhumattakaan sitten muista sovelluksista.

maalis 17

Tervetuloa opettajien foorumille

Tämä blogi on tarkoitettu porilaisille lukioiden opettajille. Olette kaikki tervetulleita kirjoittamaan tänne kokemuksianne TVT:n käytöstä. Toivottavasti täältä löydätte iloa ja innostusta omaan työhönne ja samalla jaatte omia kokemuksianne TVT:n käytöstä. Yhdessä olemme enemmän!

Saat kutsun tälle sivustolle kirjoittajaksi lähettämällä Sari Piisille, joko sähköpostia tai Wilma-viestiä.

Ennen kirjoittamista sinun tulee luoda tunnukset tänne blogit.cedunet.fi -palveluun. Tunnuksen pääset luomaan tällä sivulla olevasta kohdasta Meta: rekisteröidy. Mikäli sinulla on jo tunnukset tähän palveluun, kirjaudu sisään omilla tunnuksillasi.