maalis 22

Tietokoneen käytöstä kirjoitustehtävissä

Olen aina silloin tällöin vienyt opiskelijaryhmän mediateekkiin ja olemme ihan yksinkertaisesti tehneet tuntiaineen / kirjoitustehtävät tietokoneella perinteisen konseptille kirjoittamisen sijaan. Tällä kertaa teimme näin ENA3 ja RUB1 kurssilaisten kanssa. Molemmilla kursseilla oli minulle runsaasti aivan uusia opiskelijoita.

Kokemukseni oli positiivinen, mutta ei mitenkään ongelmaton. Opettajana oli aivan ihanaa lukea tekstiä, josta sai kaikkien osalta selvää. Ei siis tarvinnut tulkita kenenkään käsialaa tai viettää aikaa sen miettimiseen, mitä sanaa opiskelija on yrittänyt kirjoittaa. Tyytyväisenä myös kuuntelin näppäimistön naputtelua mediateekissä. Ohjeet saatuaan opiskelijat ryhtyivät innokkaasti toimeen.

Annoin mielestäni hyvinkin yksityiskohtaiset ohjeet ennen tehtävän aloittamista, mutta itse asiassa yllätyin taas siitä, miten suurella osalla opiskelijoista on puutteita ihan tekstinkäittelyohjelman käytössä. Käsiä nouisi jatkuvasti ylös ja kysyttiin, miten astetataan pyydetty riviväli, fonttikoko, kirjasintyyppi, miten valitaan oikea  tulostin jne. Halusin siis tuotokset tulostettuina. Käytössämme oli myös läppäreitä pöytäkoneiden lisäksi, koska pöytäkoneet eivät riittäneet. Läppäreihin ei ollut asennettuna mediateekin tulostinta, joten läppäreillä kirjoittavat opiskelijat joutuivat lähetämään työnsä sähköpostiini liitetiedostona ja tulostin ne sitten itse mediateekin tulostimesta. Liitetiedoston lähettäminen  oli myös monelle opiskelijalle neuvottava ihan kädestä pitäen.

Tuotoksia lukiessani huomasin lähes kautta linjan, että teksteissä oli paljon lyöntivirheitä ja kappalejakokin oli monelta hukassa. Moni itselleni aikaisemmilla kursseilla tuttu opiskellija sai tästä tietokoneella kirjoitetusta versiosta huonomman arvosanan kuin aiemmista suorituksistaan. Olikohan niin, että opiskelijalla meni melkoisesti energiaa itse tekniikan hallitsemiseen. Sisältö ja oikeakielisyys saattoivat jäädä sivurooliin. Tämä kokemus taas muistutti siitä, miten tärkeää on käyttää tietotekniikkaa monipuolisesti opiskelijoden kanssa kursseilla ja antaa heidän harjoitella myös aivan perusasioita, jotta koetilanteet sujuvat mahdollismimman luontevasti. Kirjoitusohjelmien hallinta eri tunnu olevan mikään itsestäänselvyys puhumattakaan sitten muista sovelluksista.

1 kommentti

  1. Hei,

    Tässä kirjoittaja osuu hyvin tärkeään asiaan. Tekstin tuottamista koneella pitää opiskelijoiden saada harjoitella riittävästi. Se on mahdollista, kun me opettajat pidämme siitä yhdessä huolta.

    Terkuin
    Sari

Vastaa

Your email address will not be published.