KOULULIIKUNTA
Tähtihetkiä etsimässä!
Koululiikunta herättää tunteita, sekä puolesta että vastaan. Aikuisista jokaisella on koululiikunnasta omaan aikaansa sidotut kokemukset, jotka usein ohjaavat myös mielipiteitä tämän päivän koululiikunnasta. Omasta taustasta huolimatta meidän aikuisten tehtävänä on myös koululiikunnassa motivoida ja kannustaa nuoria kokeilemaan, yrittämään, harjoittelemaan ja oivaltamaan. Voimistelunopettajista on tullut liikunnanopettajia ja lajitaitojen harjoittelusta on siirrytty ihmisen kokonaisvaltaisen terveyden- ja hyvinvoinnin opiskeluun. Ajat muuttuvat, niin myös liikunnanopetus!
Tutkimuksissa suurin osa oppilaista mainitsee koululiikunnan yhdeksi pidetyimmistä oppiaineista. Tunneilla saa tehdä ja toimia. Tutkimukset myös puoltavat väitettä, jonka mukaan lapsuus- ja nuoruusajan liikunnallisuus ohjaa myös aikuisiän liikunnallisuutta. Ei siis ole yhdentekevää, miten koulun liikuntatunnit kunkin kohdalla sujuvat. Yhtenä koululiikunnan tavoitteena on elinikäisen liikuntaharrastuksen löytäminen. Tämän vuoksi myös kouluvuoden liikuntakalenteri pyritään pitämään mahdollisimman monipuolisena. Näin jokaisella tarjoutuu tilaisuus oman tähtähetkensä löytämiseen!
Tämän blogin mukana pääset kurkistamaan tämän päivän koululiikunnan tunneille. Ihanteellista olisi, että jokainen oppilas löytäisi monipuolisen opetuskokonaisuuden joukosta oman mielekkään tapansa liikkua ja jatkaisi harjoittelua myös oppituntien ulkopuolella. Jokaisen tulee itse etsiä omaa liikunnallista tähtihetkeään. Koululiikunta tarjoaa siihen yhden mahdollisuuden.
Tervetuloa mukaan seuraamaan nuorten tähtihetkiä!